vrijdag 27 november 2015

Misleiding op een flesje shampoo

Laten we eerlijk zijn. Er zijn nogal wat verpakte voedselproducten waarbij het etiket het product mooier beschrijft dan het in werkelijkheid is. Maar de wetgeving omtrent etikettering behoedt ons ervoor dat verpakkingen van voedselproducten helemaal vol staan met onwaarheden, dwaalsporen en misleidingen. Hoe erg het had kunnen is te lezen op een gemiddelde fles douchegel of een ander lichaamsverzorgingsproduct: wat voor leugens en misleidingen producenten van deze artikelen allemaal op hun etiket zetten is van een geheel andere categorie.

Ik neem als voorbeeld het product Crème Douche van het merk Kneipp, die zichzelf overigens tot natuurexpert heeft benoemd zo blijkt uit een logo met groen blaadje. Vijgenmelk. Zeker, het klinkt mooi, want vijgen zijn zacht en melk is dat ook. Bovendien suggereren de grote vijgen die op de fles staan afgebeeld dat dit goedje helemaal vol zit met vijgenmelk, wat dit ook mag zijn.

Een kijkje op de achterkant van de verpakking levert nog meer vragen op, want er zit van alles in, maar geen vijgenmelk. Er zit wel een onbekende hoeveelheid extract in afkomstig van vijgen, maar ik betwijfel of dit hetzelfde is. Volgens de Warenwet ben je in de voedingsindustrie verplicht om van ingrediënten die op je verpakking afgebeeld staan of zelfs enkel zijn uitgeschreven, het percentage van het geheel in de declaratie te vermelden. Blijkbaar geldt dit niet voor verzorgingsproducten.

De ingrediëntendeclaratie is verder op zijn zachtst gezegd een rookgordijn van Latijnse benamingen voor zowel natuurlijke oliën en extracten als een batterij aan chemische stofjes waarvan ik als productontwikkelaar zelfs nog nooit gehoord heb. Je hebt echt geen idee wat je op je huid smeert!
Dit vind ik sowieso wel een beetje gek. Iedereen lijkt zich druk te maken over wat we in onze mond stoppen en wat dat voor enge E-nummers bevat, maar wat je op je grootste orgaan smeert, je huid dus, daar vindt nauwelijks iemand iets van.

Naast vijgenmelk zijn er talloze andere suggestieve ingrediënten in dit soort producten, zoals bier, champagne, aloë vera, ei, collageen (lijm?) en zelfs parels en zijde. Maar nog stuitender vind ik de zelfbedachte stofjes die niemand kent. Keratine-AA + Ceramide of Cationic Hydration Interlink. Ik bedoel, wie zegt dat wat?

Blijkbaar zijn we geneigd alles te geloven wat er op verpakkingen van verzorgingsproducten gezet wordt, en daar wordt gretig misbruik van gemaakt. Als deze fratsen door een producent van voedselproducten uitgehaald worden, wordt zijn handel direct uit de schappen gehaald. Terecht overigens, maar als je het mij vraagt mag het schap van de verzorgingsproducten ook eens onder de loep worden genomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen